Miljövänliga veckan 2017

Naturskyddsföreningens årliga ”Miljövänliga veckan” handlar i år om hygienprodukter med extra fokus på tvål. Vi svenskar gör av med nästan 9 liter tvål per person och år. Det blir sammantaget väldigt mycket tvål och många ämnen som vi egentligen varken vill ha på kroppen eller vill skölja ut i naturen. I vanliga hygienprodukter, till exempel tvål, kan det finnas ämnen som ger kontaktallergi, stör hormonerna eller är giftiga för livet i vattnet. Inte särskilt fräscha alltså. Detta kan vi undvika genom att använda miljömärkt tvål, leta efter Bra Miljöval-märket eller Svanen-märket i din butik!

Naturskyddsföreningen i Falun har gjort i ordning en liten utställning på Stadsbiblioteket med tips på godkända produkter. Titta gärna in där.

Vi har även besökt ett antal caféer, hamburgerrestauranger och andra restauranger, lämnat info och uppmanat dem att anta Tvålutmaningen – ”använd miljömärkt tvål”.

Vi har också varit i kontakt med några stora arbetsgivare för att ta reda på vilken typ av tvål man använder. Till vår glädje har vi fått många positiva svar:

• Landstinget i Dalarna, med ca 8500 medarbetare, ställer sedan flera år tillbaka krav motsvarande ”Bra miljöval”. Under senaste året har de köpt in över 11000 liter flytande tvål. Ny upphandling är på gång med minst lika starka krav.
  • Länsstyrelsen med ca 260 medarbetare använder ”Bra miljöval” sedan flera år tillbaka.
  • Arctic Paper i Grycksbo med ca 400 medarbetare använder sedan flera tillbaka tvål och schampo motsvarande ”Bra miljöval”.
  • Falu kommun med ca 4500 medarbetare använder tvål som uppfyller krav motsvarande Bra miljöval.

Vi uppmanar nu alla: följ dessa goda exempel och häng med på Tvålutmaningen! Ta upp frågan på din arbetsplats, eller på de lokaler som du besöker. Byt till miljömärkt. Det gör skillnad!