Aktiviteter 2017

Här fyller vi på med planerade aktiviteter eftersom:

28 november
Vi visar filmen ”Demain” kl 16 på Gamla elverket, och diskuterar sedan innehållet över en fika.

11 november
Styrelsedag.

26 november
Höstens sista träff med Natursnokarna. HUR KLARAR DJUREN SIG PÅ VINTERN? Barn och föräldrar träffas och hjälps åt att göra fågelmatare. Ta med egen dryck! Vi bjuder på korv med bröd!

26 oktober
Sista tillfället av skogsexkursioner under hösten.

22 oktober
Natursnokarna Barn och föräldrar träffas och tittar på de minsta växterna i skogen, MOSSOR OCH LAVAR. Ta med eget fika!

17 september
Natursnokarna har höstens första naturutflykt med barn och föräldrar. Vi letar efter SMÅDJUR, sniglar, skalbaggar eller annat intressant som vi kan hitta. Ta med eget fika, men vi bjuder på blåbärskakor!

29 juli – Slåtter på nya ängen i stadsparken, Falun
Slåtter med lie och hässjning. Vi har liar och räfsor om du inte har och vill prova på. Vi instruerar och hjälper dig som är nybörjare. Ta med dricka, vi bjuder på fika och varm dryck. Ängen ligger precis nedanför dagisbyggnaderna i överkant av stadsparksskogen. Vi börjar kl 9.00

13 juli – Utflykt till Stjärnsund för att se två spännande trädgårdar                      Vi blir guidade i Puttmyra skogsträdgård och Mångfaldsträdgården, och lär oss om biologisk mångfald, fleråriga grönsaker och mycket mer. Kostnad 100 kr, resan tillkommer. Begränsat antal platser, bindande anmälan. För mer information och anmälan: ring eller sms:a Katja Lindgren: 070-8947200

28 juni – Blomstervandring på ängen i Sågsbo
Gunnar Kihlberg och Hannele Junkala guidar oss bland blommor och blad. Lär dig nyckla och artbestämma blommor med hjälp av en flora. Ta med fika, en flora och lupp (om du har). Samåkning från gamla postenparkeringen, Falun, kl 17.30, eller möt upp på plats kl 18. Info: Gunnar Kihlberg, 076-819 32 71.

30 maj – Programmakarmöte
Har du idéer för utflyktsmål, föreläsare eller studiebesök? Eller vill du på annat sätt påverka programmet för hösten? Då är du välkommen till vårt programmakarmöte den 30 maj kl 17-18, hemma hos Chris Bales på Slalomvägen 26. Det går även att skicka ett mejl med dina idéer till ordföranden: christine.riedwyl.g@falubo.se

21 maj – Natursnokarna
Natursnokarna har naturutflykt för barn och föräldrar. Vi tittar på blommor och lär oss om Allemansrätten. Kl. 10-12. Samling ovanför P Rottneby Naturreservat. Ta med eget fika!

18 maj – Salamandernatt
Följ med på vår spännande utflykt till större vattensalamanderns hemvist vid Mariebergsberget i Kniva. Den större vattensalamandern leker huvudsakligen i april/maj och efter skymningen och hanen får under lektiden en stilig ryggkam att imponera på honan med. Pär Karlsson, kommunbiolog, blir vår guide på färden. Samling på Dalateaterns parkering kl.21.00 för samåkning. Läs mer här.

7 maj – Ängsfagning i Sågsbo – se hit alla NATURSNOKAR!
Det är dags att faga föreningens äng i Sågsbo, Bjursås. Ta med er räfsa och kom dit! Det blir också HUMLESPANING och expert finns på plats för att hjälpa till med bestämning av det vi hittar! Start kl 10.

29 april – Ängsfagning i stadsparken
Lördagen den 29 april blir det fagning (vårstädning och räfsning) av föreningens äng i Stadsparken i Falun. Vi börjar kl 10 med fagningen, men vill man börja tidigare så går det bra. Vi är några som möts redan kl 8 för att ta ner en del träd. Vi bjuder på fika!

29 april – Studiebesök hos Faluns klimatsmartaste bostadsrättsförening
Bostadsrättsföreningen Promenaden visar och informerar om sin solenergisatsning och föreningens framtidssäkra fastigheter. Start kl 13.30 med samling utanför fastigheten ”Promenaden 17”.

23 april – Natursnokarna träffar barn och föräldrar och tittar på alla gamla och nykomna fåglar. Kl. 10-12. Samling ovanför P Rottneby Naturreservat. Ta med kikare, om du har! Ta också med eget fika!

1 april  –  Klädbytardag
Kom och förnya din garderob på ett miljösmart och roligt sätt! Byte lördag 1 april, inlämning från dagen innan.

19 mars – Natursnokarna träffar barn och föräldrar och pysslar i och med saker i naturen. Kl. 10-12. Samling ovanför P Rottneby Naturreservat. Ta med eget fika!

7 mars  –  Årsmöte och föreläsning kl 17:30-20
Kretsens årsmöte hålls den 7 mars på Café Reko på Stadsbiblioteket i Falun. Vi bjuder på inspirerade föreläsning och soppa och kaffe. Läs mer här.

12 februari – Natursnokarna har årets första naturutflykt med barn och föräldrar. Vi tittar på olika spår av djur och leker i snön! Kl. 10-12. Samling ovanför P Rottneby Naturreservat. Ta med pulka, om du har, och något att dricka. Vi bjuder på korv med bröd!

11 februari  –  Slåtterträff Gävle-Dala, Hofors. Läs mer här.

29 januari – Länsträff Dalarna, med Marcus Eldh