Aktiviteter 2018

Här fyller vi på med planerade aktiviteter eftersom:

16 april
Biologen Rebecka LeMoine, utsedd till Årets miljöhjälte av WWF 2017, pratar på Kulturhuset Tio14 om sitt arbete för biologisk mångfald. Hur och varför ska vi bevara arter? Alltifrån tigrar i Asien till mossor och hackspettar i våra svenska skogar. Fri entré! 16/4 kl 18.30 Falun, Kulturhuset tio14, Falurummet. https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/kalender/turne-livets-mangfald-med-arets-miljohjalte-0

15 april
Natursnokarna. Vårens tredje träff för Natursnokarna. Den här gången fokuserar vi på fåglarna. Ta med kikare om du har! Välkomna alla barn och föräldrar! https://falun.naturskyddsforeningen.se/natursnokarna-vinter-och-var-2017/

14 april
Tag chansen att förnya din garderob helt gratis! De plagg som du har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Och inte minst så bidrar du till en bättre miljö! Inlämning fredag 13 april kl 15-17 samt lördag kl 10-11, och öppet för byte på lördagen 14 april mellan 11.30-14. Plats: Kristinegården, i hörnet Trotzgatan/Kristinegatan. https://falun.naturskyddsforeningen.se/2018/03/20/kladbytardagen/

Årsmöte
Boka in datumet för årsmötet redan nu: 27/3, med start kl 17.00. Vet du någon som skulle passa för att delta i kretsens styrelsearbete? Då är du välkommen att nominera din kandidat för nästa års styrelse, hör av dig till Anders Gottberg som är sammankallande för valberedningen: andersgottberg@gmail.com, 073-818 17 46

Natursnokarna
Tema: Pyssel i och med naturen. Vi tillverkar trollörhängen, tändare och annat som vi kommer på. Och så hinner vi leka förstås. Ta med eget fika!

Upptakt inför valet
Välkommen på upptakt för att diskutera och dra upp riktlinjer för hur kretsen ska granska partiernas miljöpolitik inför valet. Vi ses kl 19.00 hemma hos Birgitta Johansson, Trotzgatan 68C.

25 februari
Biocafé i Bjursås: En obekväm uppföljare
I samarbete med Bjursås Bio bjuder vi in till biocafé. Efter filmen blir det café där vi fikar, pratar och inspirerar varandra.

18 februari
Natursnokarna
Tema: Spår av djur. Vi letar efter spår av de djur som är ute på vintern, fyller på vår fågelmatare och så leker vi i snön. Elden är tänd och vi bjuder på grillad korv med bröd!

18 februari
Naturskyddsföreningen på Runndagarna
Vi kommer att bjuda på blåbärssoppa, låta testa vintercykling, ordna sparkrace och andra lekar. Vi får isbjörnshjälp för att informera om klimatförändringarna och dess konsekvenser för vintrarna i Dalarna.

14 februari
Föreläsning: Rällsjö-Britta och hennes växter
Lena Nygårds berättar om Rällsjö-Britta från Bjursåsbyn Rällsjöbo som under hela sitt liv samlade gamla växter.

28 januari
Filmvisning: Demain
I stället för att skrämma folk med hotbilder vill den franska filmen Demain (Imorgon) ge en glimt om en hoppfull morgondag.

4 januari
Möte om Naturskyddsföreningens framtidsstrategi, kl 19 hos Birgitta på Trotzgatan 68C