Natursnokarna 2024

Naturutflykter för barn

Natursnokarna ses 3-4 gånger varje termin, alltid på söndagar kl. 10.00-12.00, och alltid ovanför parkeringen till Rottneby Naturreservat (se vägbeskrivning längre ner på sidan). Barnen ska ha någon vuxen med sig. Kläder efter väder! Ofta gör vi eld så ta gärna med något att grilla eller annat fika att äta.

Natursnokarna i Falun våren 2024

11 februari
Tema: Spår av djur
Vilka djur är ute och rör sig på vintern? Vi letar efter spår på snön. Fågelmaten behöver också fyllas på! Sedan åker vi pulka eller byggeri snön.
Ta med egen pulka om du har!
Vi bjuder alla barn på korv med bröd!

Tema: Påskpyssel med naturen
Det finns mycket fint att göra med saker från naturen. Vi tillverkar bl.a. prydnader att hänga i påskriset. Vi bekantar oss också med ”Knoppisarna”.

21 april
Tema: Fåglar
Nu har många flyttfåglar kommit tillbaka till Sverige. Vi kollar vilka, hur de ser ut och hur de låter. Stannfåglarna ordnar skattjakt!

26 maj
Tema: Arter
Nu börjar blommorna slå ut. Insekterna jobbar för fullt för att vi ska få bär och frukt! Vi lär oss namnen på några nya arter. Naturfalken finns för den som vill testa sina artkunskaper.

Välkomna!

Eva A, Eva B, Ulla, Vanja

Vi träffas ovanför P till Rottneby Naturreservat kl. 10.00 och håller på till kl.
12.00 på samtliga träffar. Buss 152 mot Hosjö. Hållplats E16 Hälsingberg.
Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49

Vägbeskrivning till Rottnebyskogen med bil: Åk E16 mot Gävle. Vid första rondellen (vid Z-krog och Actic), ta av åt vänster och kör upp den högra vägen. Det är skyltat till Rottneby. Efter ca 300 meter är du framme! Parkering på vänstersida om vägen. Vi samlas högst uppe på krönet av backen. Om du åker buss så är det 152:an till E16 Hälsingberg och sedan gång. Det går även bra att cykla, sök fram bästa cykelvägsalternativet via tex Google maps. Hör av dig om du vill ha mer vägledning.

Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv vid våra arrangemang.

Natursnokarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet