Natursnokarna 2022

Naturutflykter för barn och föräldrar!

Natursnokarna ses 3-4 gånger varje termin, alltid på söndagar kl. 10.00-12.00, och alltid ovanför parkeringen till Rottneby Naturreservat (se vägbeskrivning längre ner på sidan). Kläder efter väder! Ofta gör vi eld så ta gärna med något att grilla eller annat fika att äta.

Natursnokarnas program våren 2022

13 februari

Vårens träffar startar med tema ”Spår av djur”.

Vi letar efter olika spår efter de djur som är vakna på vintern. Fågelmataren behöver säkert fyllas på och så åker vi pulka eller bygger i snön.

Vi bjuder på korv med bröd!

Ta med egen dryck och pulka!

Tema: Träd och knoppar.

Hur känner man igen träden när de inte har några blad? Vi lär känna Vasse Aspe, Violetta Al m.fl. och leker.

24 april

Tema: Fåglar.

Vi tittar vilka flyttfåglar som har kommit tillbaka och lyssnar på deras sång. En kikare är bra att ha. Ta med om du har en.

15 maj

Tema: Arter.

Vilka arter av djur och växter känner du igen? Vi lär oss några fler arter, leker och gör naturbingo. Du kan också ta Naturfalken!

Välkomna!

Eva A, Eva B, Ulla, Vanja

Vi ses som vanligt på ängen ovanför P till Rottneby Naturreservat kl. 10.00 och håller på till kl. 12.00.

Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49

Vägbeskrivning till Rottnebyskogen med bil: Åk E16 mot Gävle. Vid första rondellen (vid Z-krog och Actic), ta av åt vänster och kör upp den högra vägen. Det är skyltat till Rottneby. Efter ca 300 meter är du framme! Parkering på vänstersida om vägen. Vi samlas högst uppe på krönet av backen. Om du åker buss så är det 152:an till E16 Hälsingberg och sedan gång. Det går även bra att cykla, sök fram bästa cykelvägsalternativet via tex Google maps. Hör av dig om du vill ha mer vägledning.

Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv vid våra arrangemang.

Natursnokarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet