Natursnokarna 2019

Naturutflykter för barn och föräldrar!

Vi ses 3-4 gånger varje termin, alltid på söndagar kl. 10.00-12.00. Ingen föranmälan, det är bara att dyka upp! Inga förkunskaper krävs. Kläder efter väder! Ofta gör vi eld så ta gärna med något att grilla eller annat fika att äta. Vi håller till i Rottnebyskogen.

17 februari
Tema: Spår av djur
Nu har fåglarna säkert ätit upp den mat som vi hängde upp till dem i november. Vi går upp och fyller på matarna och på vägen dit letar vi spår i snön efter de djur som rör sig i skogen. Säkert hittar vi spår efter rådjur och kanske någon hare eller skogsmus. När fåglarna fått sina frön går vi ner till ängen igen och äter korv med bröd. Vi bjuder! Ta med egen dryck! Sedan blir det lek i snön. Ta med egen pulka om du har.

Tema: vi skapar skogskonst
Vi träffas som vanligt kl 10.00 ovanför P Rottneby Naturreservat. Den här gången ska vi göra fina naturtavlor med hjälp av ramar av pinnar, ”spindlar” och olika fina saker vi kan hitta i skogen. Tillsammans gör vi ett fantastiskt tavelgalleri. Vi hinner naturligtvis leka och fika också.

14 april
Tema: Fåglar. VI pratar vi lite grann om fåglar, vilka flyttfåglar som har kommit tillbaka, hur de lever och hur man känner igen de olika arterna. För att få lite hjälp med att spana in dem, gör vi enkla kikare innan vi går upp till Hosjökojan. Där uppe fikar vi, tittar efter fler fåglar och leker innan vi avslutar dagen ca 12.00.

19 maj
Tema: Vad är det vi ser? Vi kollar arter, leker och du kan ta
Naturfalken. Ta med eget fika, men vi bjuder på krabbelurer!

Vägbeskrivning Rottnebyskogen: Åk E16 mot Gävle. Vid första rondellen (vid Z-krogen) efter avfart Hälsingberg, ta av åt vänster och kör upp den högra vägen. Efter ca 300 meter är du framme! Vi är högst uppe på krönet av backen. Om du åker buss så är det 152:an till E16 Hälsingberg och sedan gång. Hör av dig om du vill ha mer vägledning.

Kontaktperson: Eva Bååth-Holmqvist, 070-355 11 98

Alla är välkomna!
Eva,  Jessica och  Karin

Natursnokarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet