Natursnokarna 2022

Naturutflykter för barn och föräldrar!

Natursnokarna ses 3-4 gånger varje termin, alltid på söndagar kl. 10.00-12.00, och alltid ovanför parkeringen till Rottneby Naturreservat (se vägbeskrivning längre ner på sidan). Kläder efter väder! Ofta gör vi eld så ta gärna med något att grilla eller annat fika att äta.

Natursnokarnas program hösten 2022

11 september

Tema: smådjur

Vi letar reda på och studerar de allra minsta djuren i skogen. Sedan ritar vi av dem med ”blåbärsfärg”. Det blir också lekar förstås.

Ta med eget fika, men humlan bjuder som vanligt på blåbärskaka!

9 oktober

Tema: Mossor och lavar med terrängbana.

Denna gång lär vi oss mer om de små växterna, medan vi balanserar, hoppar m.m.

Ta med eget fika!

13 november

Tema: Djuren på vintern.

Vad gör djuren när det blir kallt på vintern? Vi tar reda på deras olika sätt att klara kylan. Men vi vet att stannfåglarna behöver mera mat, så vi hänger upp lite goda saker åt dem i skogen och tillverkar också fågelmatare att hänga upp hemma.

Vi bjuder på grillad korv med bröd!

Eva A, Eva B, Ulla, Vanja

Vi ses som vanligt på ängen ovanför P till Rottneby Naturreservat kl. 10.00 och håller på till kl. 12.00.

Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49

Vägbeskrivning till Rottnebyskogen med bil: Åk E16 mot Gävle. Vid första rondellen (vid Z-krog och Actic), ta av åt vänster och kör upp den högra vägen. Det är skyltat till Rottneby. Efter ca 300 meter är du framme! Parkering på vänstersida om vägen. Vi samlas högst uppe på krönet av backen. Om du åker buss så är det 152:an till E16 Hälsingberg och sedan gång. Det går även bra att cykla, sök fram bästa cykelvägsalternativet via tex Google maps. Hör av dig om du vill ha mer vägledning.

Vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv vid våra arrangemang.

Natursnokarna arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet