Offentlig hearing om klimatet

panelen_komp

Ett 60-tal personer samlades i torsdags kväll för att höra hur processindustrin i Dalarna ser på klimatfrågan och vad de gör för att tackla den.

I Dalarna finns mycket tung basindustri som använder en stor del av länets energi (43 %) och står för en stor del av utsläppen av växthusgaser (36 %) enligt länsstyrelsens statistik (2005). För Naturskyddsföreningen är det därför intressant att undersöka vad som händer på området.

Representanter för SSAB Tunnplåt Borlänge, Grycksbo Paper och Kvarnsvedens Pappersbruk var inbjudna till diskussion tillsammans med Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson. Medverkade gjorde också Göran Bryntse, oberoende energiexpert och Per-Erik Sandberg, Länsstyrelsen.

Naturskyddsföreningen bjöd på en klimatsmart vegetarisk soppa med musik och åhörarna kunde testa sina kunskaper i ett klimat-quiz.

Inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn driver Naturskyddsföreningen en kampanj, Klimatstafetten, för att företag ska ställa sig bakom tuffare utsläppsminskningar.

– Naturskyddsföreningen hävdar att Sverige och hela EU kan – och måste – skära ner 40 % av energianvändningen till år 2020, säger Helge Sonntag, ordförande i Naturskyddsföreningen Falubygden. Det gäller alla samhällsområden: transporter, boende, livsmedel – och industriproduktion.

Läs ett längre refererat och se fler bilder från hearingen