Falun cyklar – 6 oktober

falun_cyklar

Med egen kraft för ett bättre Falun!

Lördag 6 oktober arrangerar Naturskyddsföreningen i Falun tillsammans med Falu kommun och Studiefrämjandet en cykelmanifestation för att uppmärksamma cykling i Falun. Det är inte första gången det görs och det kommer heller inte att vara sista gången det behövs. Däremot är det ett mycket strategiskt läge just nu. I januari 2012 togs nämligen beslut om ett projekt, Falu cykelkommun, som bland annat har det långsiktiga målet att fördubbla cyklandet! Fantastiskt, men för att nå dit krävs att många krafter samlas.

>> Läs mer om Falu cykelkommun

Idén är samla föreningar och privatpersoner som stödjer cykelsatsningar i Falun för en gemensam cykeltur genom staden. Vi vill få med så många som möjligt på tåget, stödja de som cyklar, underlätta för kommunen att nå ut med information om cykelprogram och ge politikerna lite extra råg i ryggen för att satsa på hållbart resande.

Hållpunkter för dagen:

11:00 Samling på Stora torget, intervjuer och välkomsttal

11.30 Cykeltåget startar. Färdväg: Stora torget – Kristinebron – Ölandsgatan – Nybrogatan – Östra Hamngatan – Falugatan – Åsgatan – Holmenparkeringen – Holmtorget – Östra Hamngatan – Falugatan – Stora torget

12:00-14:00 Cykelmässa på Stora torget med möjlighet bl.a. att få veta mer om kommunens olika cykelprojekt, testa olika typer av cyklar eller prata med en livs levande vintercyklist!

Alla är välkomna att vara med!

Naturskyddsföreningen: Gordon Eadie , climbingtree@wildmail.com, 076 269 55 22

Falu kommun: Sofia Möller Skog, sofia.moller.skog@falun.se, 023-868 10