Mat för ett bättre klimat

bondens_marknad_komp4

Under årets Miljövänliga Vecka vill vi visa att det varken är svårt eller tråkigt att ändra sina matvanor. På torsdag fortsätter kampanjen på Konsum Kvarnberget.

Nu pågår Naturskyddsföreningens årliga kampanj Miljövänliga Veckan. I år med temat mat för ett bättre klimat. På torsdag 1 okt kl 14.00-17.30 kommer lokalkretsen i Falun att finnas på Konsum Kvarnberget.

Vi presenterar där tips på hur du enkelt kan minska din klimatpåverkan, och delar ut recept på goda och klimatsmarta rätter. Du kan också gå en tipsrunda i butiken, med chans att vinna priser skänkta av Konsum.

Miljövänliga veckan drog igång i lördags, på Bondens marknad, där intresset för kampanjen var stort.

– Maten är verkligen ett område där var och en kan minska sin klimatpåverkan radikalt om man så vill, säger Bibbi Larsson-Haga som var med under lördagen. Enligt den senaste forskningen kommer hela 30 procent av medelsvenskens utsläpp av växthusgaser från just maten.

Mer fakta och recept för ett bättre klimat hittar du på riksföreningens webbplats.

För dig som redan nu vet att du vill bli radikal och halvera (!) din klimatpåverkan från maten, här kommer receptet:

Halvera din klimatpåverkan från maten!

1. Gör varannan lunch och middag vegetarisk.
2. Släng inte mat.
3. Ät ekologiskt.
4. Ät efter säsong och ät grövre grönsaker.