Samhällsutveckling

IMGP6440

Naturskyddsföreningen i Falun arbetar för att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom att engagera sig i politiken i Falun.

Den kommunala planeringen säger en hel del om vart samhället är på väg. Därför har vi ofta synpunkter på kommunala planer. Det kan handla om kommunens miljömål, kretsloppstänkande, trafikplanering, översiktsplaner och detaljplaner. Vi skriver remissvar, debattartiklar och samtalar med kommunledningen. Ibland ordnar vi föreläsningar och seminarier på angelägna teman.

Naturskyddsföreningen i Falun vill bland annat att det ska byggas fler bostäder i de centrala delarna, så att det blir lätt att ta sig till kommunikationer och affärer. Vi ogillar att man glesar ut staden och därigenom ökar bilberoendet. Att förtäta staden är en utmaning och all exploatering måste noga övervägas med hänsyn till parker och biologiskt betydelsefulla restområden. Vi vill att fler deltar i samtalet om stadens utveckling.

Att cyklandet är en bra investering för klimat, miljö och hälsa vet vi sedan länge. Därför är ordnar vi ibland cykelmanifestationer för att understryka hur angeläget detta är.

Vi samarbetar gärna med andra ideella organisationer som inser det allvarliga läget i klimat- och miljökrisen, men även skolor, institutioner och företag som drar åt samma håll.

Inför de allmänna valen granskar vi partiernas miljöpolitik genom enkäter och offentliga utfrågningar.

För att ge särskild uppmärksamhet till miljöfrågorna i EU-valet 6 – 9 juni vill vi gärna att du hjälper till. Alla är välkomna, oavsett hur mycket och på vilket sätt man vill bidra.

Kontaktpersoner:

Birgitta Johansson, 070-651 41 07, birgitta_falun@hotmail.com