Kommunfullmäktige i Falun sa ja till medborgarförslag om klimatarbete (forts.)

I slutet på 2018 presenterade kommunen en egen energianalys som bekräftade att utsläppen från transporter förvärrats de senare åren. Ny energibesparande teknik äts upp av fler och längre transporter. Kommunledningen verkade dock inte ta intryck av detta, man tyckte att man redan kommit igång. “Förslaget anses besvarat” var den lakoniska kommentaren. I praktiken avslag. Och dessutom förpassades större delen av förslaget till kommunstyrelsens ledningsutskott att tänka på i en obestämbar framtid.

Våra skarpa förslag hade ju inte ens berörts, än mindre granskats och utretts. Vi tyckte det var både slarvigt och respektlöst med en sån ytlig behandling. Det som vi jobbat med i flera månader, säger Anders.

I fullmäktigedebatten inledde kommunalrådet Joakim Stork med att försvara majoritetens ställningstagande. Företrädare för oppositionen, den ena efter den andra, gick sedan upp och gillade förslaget med värdeord som ambitiös rapport och spridningseffekter i samhället. Man betonade att kommunen måste sätta igång och jobba med klimatkrisen nu och här har vi ju helt gratis fått en gedigen verktygslåda. Majoriteten gjorde inget väsen och ändå drog det ut på tiden. Det verkade inte var någon ände på lovorden och talarna tog mycket mer plats än beräknat.

Chris var förvånad över att förslaget behandlades efter partilinjer.

Det handlar ju om att kommunen ska sätta igång med att ta fram en åtgärdsplan och underlag som behövs för det. Det behöver man för att uppnå vilket mål som helst och bör inte vara kontroversiellt. Däremot kommer partierna att ha skilda åsikter om vilka åtgärder man ska ha i planen och vad man ska prioritera. Vi vill bara lite vänligt knuffa dom över tröskeln / få dom att doppa tårna i vattnet.

Andra medborgarförslag stod dock på kö, varför ärendet ajournerades.

– Nu går luften ur debatten, tänkte Anders.

Och när ärendet återupptogs hade luften mycket riktigt gått ur debatten, fast på ett oväntat sätt. För under ajourneringen hände uppenbarligen något. Medborgarförslaget syresattes i en välbehövlig tankepaus. Kommunstyrelsens ordförande hade tagit intryck och vände 180 grader och fick nästan alla majoritetsledamöter med sig. Nu fanns det inte så mycket mer att säga. Medborgarförslaget antogs med ändringen att detaljerade åtgärdsplaner ska tas fram till 2025 istället för 2020 enligt förslaget.

Det här är sånt som inte händer, sa en politiker från oppositionen.

Men det gjorde det. Den politiska processen kan ibland vara överraskande. oförutsägbar och hoppfull.

/Anders Gottberg