Tillsammans för klimatet 30 november

På fredag den 30 november kommer det att manifesteras för klimatet utanför ett stort antal stadshus i hela landet, i Falun på Stora torget kl 16-17.

Manifestationen är en fortsättning på den klimatstrejk som 15-åriga Greta Thunberg och hennes kamrater drog igång innan valet. På fredag är det bara ett par dagar kvar innan klimatkonferensen COP24 inleds i Katowice, Polen (3-14 december). Budskapet som manifestationen vill föra fram är att:

”Vi vill se en klimatpolitik som säkert leder till att vi hejdar den globala uppvärmningen vid +1,5 grader – det som är Parisavtalets mål.”

I Falun är det Falu miljögrupp och Studiefrämjandet som bjuder in, tillsammans med ett stort antal organisationer, däribland vi i Naturskyddsföreningen.

FN:s klimatpanel IPCC beställde för en tid sedan en forskarrapport för att informera beslutsfattarna inför just klimattoppmötet i Katowice om hur stora skillanderna egentligen är mellan en uppvärming på 1,5 och 2 grader.

IPCC-rapporten släpptes i oktober och visade att skillnaderna mellan 1,5 och 2 graders uppvärmning är dramatiska. Många ekosystem påverkas i betydligt större utsträckning vid 2 än vid 1,5 graders global uppvärmning. För människans del är skillnaden 100-tals miljoner fler människor som kan förväntas bli drabbade av klimatrelaterad fattigdom, extrema värmeböljor och vattenbrist vid 2 graders temperaturhöjning, jämfört med 1,5 grad. Rapporten visar också att det fortfarande går att hålla uppvärmningen till maximalt 1,5 grader, men att det kräver stora insatser av samhället. Därför är det förstås extra angeläget just nu att vi visar att vi vill se en höjd ambitionsnivå.

Läs mer om manifestationen på Klimatsveriges webbplats >>