”Fixa grejen”, med reparationscafé 6/10

Årets Miljövänliga vecka (v. 40) har temat ”Fixa grejen”. Vi vill uppmuntra människor att ta vara på saker och reparera oftare. Naturskyddsföreningen i Falun planerar följande aktiviteter:

• Reparationscafé lördag 6 oktober kl 11-14, Studiefrämjandet på Slaggatan 37, tillsammans med kunniga cykelreparatörer (Cykelköket) och kunniga sömmerskor. Du får hjälp att kostnadsfritt laga din cykel och laga/ändra dina kläder. Ta med eget material. Verktyg och symaskiner finns. Vi bjuder på fika.
  • Utställning på stadsbiblioteket.
  • Infotält i Geislerska parken tillsammans med kommunen 27-28 september och 4-6 oktober kl 11-14. Kommunen driver kampanjen ”Handla rätt” under v. 39-40. Vi delar ut infomaterial, lista/förteckning över butiker etc. som reparerar saker, bjuder på äpplen samt visar lagade kläder, kassar sydda av uttjänta kläder m.m.

Fler krafter behövs. Hör av dig om du kan hjälpa till! Kontaktperson: Birgitta Johansson 070-651 41 07

Spana också in den inspirerande hemsidan med massor av smarta tips: https://www.naturskyddsforeningen.se/fixagrejen/