Salamandernatt, 18 maj

Nu är det snart dags för vår spännande utflykt till större vattensalamanderns hemvist vid Mariebergsberget i Kniva. Vi åker dit torsdag 18 maj. Samling på Dalateaterns parkering kl. 21.00 för samåkning. Om du bor åt Vika-hållet kan du också ansluta vid avfarten mot Kniva från Hedemoravägen ca 21.20.

Större vattensalamander är en av Faluns ansvarsarter, vilket betyder att vi bör ta särskild hänsyn till den i olika sammanhang. De leker huvudsakligen i april/maj och efter skymningen. Hanen får under lektiden  en stilig ryggkam att imponera på honan med.

Ta ordentligt på fötterna, eftersom vi måste gå ca 400 m över ett hygge. I övrigt är kläder efter väder, en stark ficklampa och fika allt som behövs. Pär Karlsson, kommunbiolog, blir vår guide på färden. Vi är tillbaka i Falun ca 23.30.

Vid kyla eller ihållande regn ställer vi in! Men då gör vi ett nytt försök 1/6. Är du tveksam om vad som gäller så ring!

Kontaktperson: Eva Bååth-Holmqvist, 070-355 11 98.