Utmana dansken – välj mer eko!

pappapojkehandlarmat-smal

Den här veckan står vi i butiker, på gator och torg runt om i hela landet. Målet är att få fler att byta till ekologiska varor.

Miljövänliga Veckan, alltid v. 40, har i år temat ekologisk mat och för första gången blir veckan global. Runtom i Dalarna planeras aktiviteter som butiksundersökningar, utställningar, bjuda på ekologiska, lokalproducerade vindruvor resp. kanelbullar, sätta upp skyltar vid bananerna: besprutade!, författarsamtal med Ann-Helen Meyer von Bremen som varit med och skrivit boken Jorden vi äter m.m.

Det är o-logiskt med o-ekologiskt. Det verkar nämligen som om cancer, diabetes m fl folksjukdomar kan kopplas till de kemikalier vi får i oss – bland annat genom maten.

-Bananer t ex besprutas hårt och i ett paket vindruvor har man hittat rester av 26 olika bekämpningsmedel! berättar Lillisn Lundin Stöt, Naturskyddsföreningen Dalarna. Och känsligast är barnen. Flera forskare menar att småbarn och gravida borde äta ekologiskt, särskilt frukt och grönt.

Trots en stadig ökning det senaste decenniet ligger försäljningen av ekologiskt i Sverige på låga 4%. Danskarna köper mer än dubbelt så mycket.

-Det vill vi ändra på – vi vill att fler väljer eko oftare, fortsätter Lillian. Var med och utmana danskarna. Ekologiskt är det självklara valet – bättre för framtiden, dina barn, jordbrukarna, djuren. Smart och modernt!

Börja t ex med:

• mejeriprodukter som mjölk, fil och yoghurt som är både tillgängligt och billigt
• bananer och vindruvor/ russin som är mycket besprutade med gifter
• kaffe – svenskarnas favoritdryck som besprutas hårt
• potatis som besprutas mest här i Sverige
• prova lite ekologiskt kött – kanske nötfärs eller falukorv

I Falun har vi olika aktiviteter i affärerna, på biblioteket m m. Kontaktpersoner i Falun är Christine Riedwyl 070-29 55 160, Eva Allhed 076-36 72 356 och Eva Bååth-Holmqvist 070-355 11 98.