Medlemsresa till Fulufjällets Nationalpark 24-26 augusti

fulufjallet

Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet och Studiefrämjandet planerar en gemensam bussresa till Fulufjällets nationalpark.

Vi vill ordna en upplevelserik och miljövänlig resa. Vi åker fredag eftermiddag och kommer igen söndag kväll. Vi har egen buss och chaufför. Programmet bestämmer vi tillsammans – deltagarna kommer att inbjudas till planeringsträff i början av maj.

Boende: STF vandrarhem i Fulufjällsbyn eller i eget tält.

Anmälan: Till Helge Sonntag, helge@sonntag.se senast den 15 april.

Vad finns att uppleva?

• Fulufjället – Sveriges sydligaste Fjällnationalpark och den enda som saknar renbete, fjällfloran är inte nerbetad!
  • Naturum – nybyggt till invigningen av den nyöppnade nationalparken.
  • Njupeskär – Sveriges högsta vattenfall.
  • Urskogen utmed sydsluttningarna är storslagen.
  • Göljån, skådeplats för ett 100-årsskyfall för 13 år sedan ner där vi ännu kan se de imponerande och förskräckande spåren.
  • Björn och blåbär. Mors Lilla Olle kommer från Fulufjället och så här års finns jättemycket blåbär på fjällsluttningarna.
  • Världens äldsta träd finns på Fulufjället.

Hur miljövänlig då?
Istället för 20 bilar som drar ca 15 l/mil blir det en buss som drar 3 l/mil. På  50 mil blir det ett antal kg kol som vi sparar.

Dessutom…
får vi träffa andra naturvänner och friluftsmänniskor som kommer att berika resan.

Kostnad: 400 kr för medlemmar i ovan nämnda föreningar, övriga 700 kr.
I priset ingår bussresa till och från Falun samt olika utflykter/guidade turer (halva priset för barn upp till 18 år). Vi behöver 40 deltagare för att resan ska gå ihop.

Resan går via Rättvik-Mora-Älvdalen där deltagare också kan hoppa på.

Välkommen med på en intressant resa!