Antiscampi-kampanj kan få pris

blaslampan-420

Naturskyddsföreningens rikstäckande kampanj Antiscampi är nominerad till konsumentpriset Blåslampan 2011.

Bakom priset står organisationen Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön som för nionde året i rad delar ut Blåslampan till ”en person, verksamhet eller organisation som gjort viktiga insatser för att öka konsumentmakten”. Så här lyder nomineringen:

”Med hjälp av ett aktivt, välformulerat och väl underbyggt kampanjarbete inte minst genom sociala medier har Naturskyddsföreningen fått konsumenterna att inse varför det är viktigt att avstå från jätteräkor – de medför miljöförstöring, fattigdom och våld under produktionen. Föreningen visar hur vi aktivt och enkelt kan använda vår konsumentmakt för att göra skillnad. Och kampanjen visar också på lösningar i form av goda alternativ på skaldjurstallriken.”

Övriga nominerade är Centrum för konsumtionsvetenskap i Göteborg, Daniel Öhman och Malin Olofsson, journalister bakom ”Matens pris” och Katarina Johansson med boken ”Badskumt”. Priset delas ut av konsumentminister Birgitta Ohlsson vid en ceremoni på Näringslivets hus i Stockholm den 8 november.

Läs mer om nomineringen >>

Läs mer om kampanjen Antiscampi >>