Miljövänliga veckan med fisken i fokus

fiskmiddag-420

Idag startar Miljövänliga Veckan (alltid vecka 40). I år är haven och världens fiskebestånd i fokus, och kretsen utmanar kommunens livsmedelsbutiker på ”fisketävling”.

Vi i föreningen får ofta frågor från allmänhet och medlemmar om vad man bör välja i butiken och var man kan hitta de produkterna. I år är temat ett område som vi fått många frågor om: att hitta rätt i fiskdisken.

Miljövänliga veckan riktar sig till butiker, restauranger och konsumenter med uppmaningen att välja fisk och skaldjur som är miljömärkta – och att helt sluta med miljövärstingarna jätteräkor, ål och tonfisk.

Läs Naturskyddsföreningens ”Ät-gärna-lista” och ”Avstå-från-lista”

Vi jobbar alltså med positiv konsumentmakt och visar på hur man som konsument faktiskt kan påverka situationen genom att låta bli att äta vissa arter. Men för att göra medvetna miljöval så behövs ett bra utbud i butikerna. Därför bjuder Naturskyddsföreningen i Falubygden in kommunens livsmedelsbutiker till en fisketävling!

Fisketävlingen går ut på att butikerna under vecka 45 och 46 tävlar om att marknadsföra det mest miljövänliga sortimentet av fisk och skaldjur och presentera det för kunderna på bästa sätt.

Naturskyddsföreningen utser en vinnare. Den butik som vi bedömer gör det enklast för sina kunder att handla miljösmart fisk och skaldjur kommer att belönas med att vi mobiliserar så många som möjligt av våra 1400 medlemmar att göra sina inköp av fisk- och skaldjur i just den butiken på lördag den 3 december. Vi kommer också se till att fisketävlingen och dess resultat uppmärksammas i media.

En ”tvärtombojkott” helt enkelt! Genom fisketävlingen hoppas vi skapa vi en vinna-vinna-situation för bägge parter. Kunderna, som ändå ska handla, gör det som vanligt och den vinnande mataffären får möjlighet att öka sin omsättning och stärka sin miljöprofil.

Läs mer om Miljövänliga veckan 2011

Inbjudan till butiker

Nyhetsinslag om jätteräkor i Rapport 30/9 kl 19:30 (man kan se inslaget ca 23 minuter in i sändningen).

Är du medlem och vill hjälpa till med arrangemanget, t ex besöka din livsmedelsbutik och uppmana dem att vara med – läs mer här!