Nu startar Miljövänliga Veckan!

blandadegronsaker_420

Nu går startskottet för Miljövänliga Veckan och vår kampanj Gröna Gaffeln. Delta genom att äta vegetariskt en dag i veckan.

I hela landet pratar Naturskyddsföreningens aktiva med restauranginnehavare om det miljösmarta i att lyfta fram de vegetariska rätterna. Att byta ut några köttmåltider i veckan mot vegetariskt ger god klimatnytta. Samtidigt minskar miljöbelastningen på många andra områden.

Restauranger i Falun som redan gått med i kampanjen är Café Kopparhatten och Ecole Restaurang, Harladsbogymnasiet. Passa på att besöka någon av dem under veckan!

Naturskyddsföreningen visar i en undersökning att tre gånger fler väljer vegetariskt om rätten lyfts upp på menyn och presenteras lockande. Endast 13 procent valde ”Dagens vegetariska”, medan 41 procent föredrog ”Risotto med kantareller och rostade rotsaker”. Se pressmeddelande om undersökningen!

De senaste 20 åren har köttkonsumtionen i Sverige ökat med mer än 50 procent till hela 85 kg per person och år. Om svenskarna åt enligt Livsmedelsverkets kostråd skulle vi minska köttkonsumtionen med 35 kg.

– Vår köttkonsumtion gör störst avtryck i Syd, berättar Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningen Dalarna. Avverkning av regnskog för odling av foder eller till betesmark, GMO-grödor, kemiska bekämpningsmedel, energikrävande konstgödsel och transporter. För att vi i västvärlden ska äta mer kött än vi mår bra av.

FN har räknat ut att om allt som idag odlas till djurfoder istället blev människomat så skulle det räcka till att föda ytterligare 3,5 miljarder människor. Vi hoppas att en vegetarisk dag i veckan kan blir en rolig utmaning och en lustfylld metod att närma sig den här frågan.

Klimatbanta! Du kan halvera matens klimatpåverkan genom att:

• äta mindre kött
  • inte slänga mat
  • äta ekologiskt
  • äta efter säsong
  • äta grövre grönsaker som t ex mer vitkål, morot och palsternacka.

Här finns Gröna Gaffeln-restaurangerna

Läs mer om Gröna Gaffeln