Klimatkonferensen i Köpenhamn

K_COP16_2

I lördags samlades närmare 100 000 människor i Köpenhamn för att uttrycka sin önskan om ett starkt och rättvist klimatavtal. Ta del av våra egna foton och berättelser från manifestationen.

I Köpenhamn är klimatförhandlingarna nu inne i sitt avgörande skede. På torsdag anländer stats- och regeringschefer för att försöka enas om ett nytt avtal. På plats i Köpenhamn finns också ett stort antal organisationer och privatpersoner som vill bidra till att opinionstrycket blir det största möjliga.

I lördags samlade en demonstration runt 100 000 människor, vilket gör den till den största någonsin i samband med ett klimattoppmöte. Svenska media fokuserade till stora delar på det fåtal personer som var där för att förstöra. Men vi från Falun som var på plats fick se en helt annan verklighet. 99 100 personer blev inte arresterade. Tillsammans med människor från hela världen fick vi delta i en glädjefylld och färgsprakande vandring genom Köpenhamns gator. Känslan av gemenskap och framtidshopp var påtaglig. Nedan finns länkar till både egna och andras foton från manifestationen och annat som vi upplevde under dagarna i Köpenhamn:

Våra foton från klimatmötet

Intervju med ”faludelegationen” innan avfärd till Köpenhamn (TV4 Gävledala, 10/12)

Foto och ljud: Demonstrationen var en folkfest (Politiken.dk)

Följ rapporteringen dag för dag på Naturskyddsföreningens webbsida