350-aktion vid gruvrondellen i Falun

350_gruppbild

Den 24 oktober samlades tusentals människor runt om i världen för en aktionsdag för klimatet. Temat för dagen var siffran 350. I Falun planterades 350 vårlökar vid gruvrondellen.

350 ppm eller parts per million är den koncentration av koldioxid i atmosfären som allt fler forskare ser som en övre säker gräns för att undvika skenande klimatförändringar. Dagens nivå är 387 ppm och den stiger snabbt.

Runt om i världen genomfördes 5200 arrangemang i 181 länder där siffran 350 visualiserades och fotograferades. Budskapet till politiker och förhandlare inför Köpenhamnsmötet i december är tydligt; ni måste ta hänsyn till vad som är vetenskapligt nödvändigt och inte bara till det som verkar politiskt möjligt.

I Falun hade någon fått idén att plantera 350 vårlökar i gruvrondellen. Ryktet spred sig snabbt och på lördag förmiddag samlades ett gäng utrustade med spadar, jord och lökar.

– Det finns mycket symbolik i detta. Dels måste atmosfärens koldioxidhalt ner till under 350 ppm. Sättet att nå dit är förstås att få ner utsläppen, men för att lyckas måste vi också ta hjälp av träd och växter som binder kol som biomassa. Lökarna binder kol från atmosfären när de växer, det är symboliken, sade Gittan Mattson, en av initiativtagarna.

– I större skala måste vi för det första se till att fler skogar både här hemma och i tropikerna får stå orörda med sina enorma mängder bundet kol, men vi måste också återbeskoga delar av planeten som tidigare har skövlats, sade Helge Sonntag. Koldioxidhalten är ju redan för hög, det räcker inte att dämpa utsläppen.

Följ länken nedan för att ta del av alla de färgsprakande och fantasifulla aktioner som genomfördes runt om på jorden under lördagen. Det är kul att engagera sig för klimatet när man ser hur mycket hopp, framtidstro och kreativitet det finns. Det växer fram en känsla av att det här kan nog gå vägen, trots allt!