Gorilladag vid gruvan måndag 26 oktober

gorillas

Vi uppmärksammar Gorillans år med en heldag vid Falu gruva, måndag 26 oktober. Allan Carlson, gorillaexpert på Världsnaturfonden (WWF) berättar och visar bilder för hela familjen . På kvällen blir det föredrag om gorillan, om hoten och om hur den kan räddas.

FN har utnämnt år 2009 till gorillans år. Anledningen är det akuta utrotningshotet som ligger över denna vår mest kraftfulla kusin.

Allan Carlson är just hemkommen från Virunga, gorillans eget världsarv i Kongo-Kinshasa. Han berättar om gorillans liv och leverne liksom om hoten mot dess överlevnad – kl 11.30, 13.30 och 15.30. Däremellan visas ett bildspel om gorillan. Gorillan symboliserar verkligen den biologiska mångfalden. Ska vi människor inte ha råd att behålla gorillorna – vilka andra arter ska vi då ha råd med? Studieförbundet Vuxenskolan bidrar till den biologiska mångfalden med ansiktsmålning. Under dagen får man hjälp att förvandla sig till en leopard, struts eller något annat djur ur Afrikas fantastiska men hotade djurvärld.

Kl 18 håller Allan ett föredrag från Virunga och ger oss nya rön om gorillans liv och läget i  arbetet för artens överlevnad.

Dagen är ett samarbete mellan bl a FN-föreningen, Naturskyddsföreningen, Falu gruva, Dalarnas Museum och Studieförbundet Vuxenskolan

Läs mer om Höstlov vid Falu Gruva, v 44.